ماهنامه علمی سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)
شناسه نشریه
ضریب تاثیر این ماهنامه 0.112 می باشد

نشریه سبک شناسی و تحلیل متون نظم و نثر فارسی (بهار ادب سابق) به عنوان نخستین نشریه خصوصی کشور به صورت ماهنامه منتشر شده؛ و در زمینه بررسی و انتشار مقالات علمی پژوهشی در حوزه نظم و نثر ادبیات فارسی فعالیت مینماید. این نشریه به عنوان یکی از ده نشریه برتر فارسی زبان کشور موفق به اخذ رتبه علمی، با امتیاز"بدر حوزه زبان و ادبیات فارسی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شذه است. همچنین این نشریه در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) نمایه شده و ضمن اخذ درجه کیفیت Q2، دارای ضریب تاثیر 0.112 میباشد. نشریه سبک شناسی و تحلیل متون نظم و نثر فارسی آماده دریافت و بررسی مقالات ارزنده حاصل از پژوهشهای کیفی و کمی پژوهشگران و استادان این حوزه بوده و مقالات را پس از داوریهای مشارکتی و پذیرش به چاپ میرساند. این نشریه با احترام به قوانین اخلاق در نشریات تابع قوانین کمیتۀ  اخلاق در انتشار(COPE) می باشد و از آیین نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب درآثارعلمی پیروی مینماید.

تماس با ما
آدرس: تهران صندوق پستی 1558-14665
کد پستی: 1981619353
تلفن سردبیر و مدیر مسئول: 02122065569
تلفن کارشناسان مجله: 02166481491
ایمیل: info@bahareadab.com
بررسی مقالات با نرم افزار مشابهت یاب
تمامی مقالات در زمان بررسی و داوری توسط برنامه مشابهت یاب سمیم نور آزمایش میشوند.
آمار و ارقام نشریه
تاریخ شروع چاپ نشریه 1387
درجه کیفیت در ISC Q2
ضریب تاثیر در ISC 0.112
تعداد جلد در سال 12
تعداد دوره در سال 12
تعداد مقاله در سال 144
تعداد مقالات عرضه شده 6844
تعداد مقالات چاپ شده 1316
تعداد مقالات رد شده 5528
نرخ پذیرش(%) 19.2
تعداد مقالات مروری چاپ شده 0
تعداد مقالات پژوهشی چاپ شده 1316
تعداد بازدید کننده مقالات 2364070
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 1029158
تعداد صفحات مقالات 27636
تعداد کل منابع مقالات 21056
آخرین شماره: سال 15، ، شماره پی در پی 74 ، تعداد صفحات 449 XML
  • 1. نصرت اردبیلی و ویژگیهای سبک دیوان اشعار او در دورۀ بازگشت ادبی

    • مهین دایی‌چین ، محمد ابراهیم مالمیر (نویسنده مسئول)، غلامرضا سالمیان

    • صفحه 1-28
    زمینه و هدف: میرزا نصرالله اردبیلی از شاعران و از عارفان معروف نعمت اللهیّه در قرن سیزدهم است. وی در شاعری متخلّص به نصرت و در عرفان ملقّب به نصرت‌الله بوده است. هدف از این جستار، معرفی یکی از مواریث فکری گذشتگان و نسخه های خطی دیوان اشعار او و سب...
  • 2. سبک شناسی شعر کوتاه بعد از انقلاب اسلامی مورد مطالعه: اشعار پنج شاعر کوتاه سرای معاصر

    • محمدصادق رحمانیان ، منصوره ثابت‌زاده (نویسنده مسئول)

    • صفحه 29-47
    زمینه و هدف: شعر کوتاه، بعد از انقلاب اسلامی به جریان شعری مشخص و مجزا تبدیل گشته است که با ساختار ویژه، زبان و مضامین منحصربفرد در حال ادامه است و برای آن میتوان کلیت سبک شناسی بیان کرد. در این مقاله با هدف مشخص کردن یک سبک خاص برای این جریان شعر...
  • 3. بررسی ویژگیهای سبکی منشآت وحید قزوینی

    • وحید رزاقی ، حمیدرضا فرضی (نویسنده مسئول)، رستم امانی

    • صفحه 49-64
    زمینه و هدف : میرزا محمدطاهر وحید قزوینی از شاعران و نویسندگان قرن یازدهم هجری، آثار زیادی در نظم و نثر از خود به یادگار گذاشته است. «منشآت» یکی از آثار منثور اوست. با توجه به جایگاه منشیان در دربار حاکمان، میتوان گفت «منشآت» از منابع مهم مطالعاتی...
  • 4. بررسی داستان «دایی جان ناپلئون» از ایرج پزشکزاد و داستان «آزیتا» از حسینقلی مستعان، براساس روایت داستانی شلومیت ریمون کنان

    • افسانه صحتی گرگان ، منیره احمد سلطانی (نویسنده مسئول)، اشرف شیبانی اقدم

    • صفحه 65-80
    زمینه و هدف: در اغلب کتابهای نقد ادبی، زاویه دید را بعنوان راوی درنظر گرفته اند. اما شرایط راوی و نوع روایت و دیگر مسائل مربوط به روایت از قبیل زمان روایت، مکان روایت و اعتمادپذیری و دیگر عناصر روایت چیزی است که توسط نقادانی مثل کنان به آن پرداخ...
  • 5. کاربرد اصطلاحات پزشکی بعنوان ویژگی سبکی در اشعار اجتماعی سیاسی ادیب الممالک فراهانی

    • النا میرحسینی وکیلی ، مریم غلامرضابیگی (نویسنده مسئول)، مجید حاجی زاده

    • صفحه 83-100
    زمینه و هدف: از دیرباز شاعران پارسی قشر فرهیختۀ جامعۀ خویش بشمار می‌آمدند و در مضمون‌پردازیها، خلق مفاهیم، بیان آراء و اندیشه های خود از اصطلاحات علوم متداول عصر خویش بگونه های مختلف بهره جسته اند. یکی از این فرهیختگان ادیب الممالک فراهانی، شاعر ...
  • 6. بررسی عوامل ابهام آفرین در شعر نظامی

    • میرجلیل اکرمی ، یاسر عباس‌زاده نیاری (نویسنده مسئول)

    • صفحه 101-122
    زمینه و هدف: هدف این تحقیق شناسایی، طبقه بندی و تحلیل عوامل ابهام آفرین در اشعار نظامی گنجوی است. بسامد ابهام در آثار نظامی تا حدی است که آن را تبدیل به نوعی مؤلفۀ سبکی کرده است. همین عامل زمینه ساز اختلاف در شروح و تفاسیر آثار وی شده است، بطوریک...
  • 7. بررسی مضمونی و سبکی سوگواره های منثور در متون برجستۀ نثر فارسی (از آغاز تا قرن هشتم هـ‌ .ق.)

    • ابراهیم سروستانی تک ، پروین گلی زاده (نویسنده مسئول)، منوچهر تشکری ، نصرالله امامی

    • صفحه 123-143
    زمینه و هدف: نویسندگان فارسی زبان در آثار خود، عباراتی عاطفی را مطرح کرده و سخنان مرثیه واری دربارۀ افراد درگذشته، اشیا، حیوانات و روزگارِ ازدست رفته آورده اند که در این پژوهش به آنها اصطلاح «سوگواره های منثور» اطلاق شده است. این نوشته های عاطف...
  • 8. نشانه شناسی واژگان و اصطلاحات میخانه ای و نقش آن در گسترش روایت در غزل (با تکیه بر شاعران شاخص غزل عرفانی)

    • مریم کوشکی جهرمی ، محمدعلی آتش سودا (نویسنده مسئول)، سیدمحسن ساجدی راد

    • صفحه 145-164
    زمینه و هدف: بررسی شیوه ها و طرق گوناگون پردازش معنا در ساختار روایی یک اثر، مکاتب فکری و نظریه های مختلفی را ایجاد نموده است. امروزه در فرایند ارتباطی زبان، نظامی مستقل و منحصربفرد است که نقش اصلی آن ایجاد ارتباط و بتبع آن انتقال معنا میباشد. از...
  • 9. شناخت و تحلیل شیوه های پیرنگ سازی در تاریخ بیهقی

    • امیرحسین عسگری ، ایمان زکریایی کرمانی (نویسنده مسئول)، نادر شایگانفر

    • صفحه 165-183
    زمینه و هدف: روایت و روایتمندی عنصر مهمی در گزارش تاریخی و شرح رویدادها و افعال انسان است. پیرنگسازی به معنای تمهیدات و صناعات بکاررفته در ترتیب و ارائۀ رویدادهای تاریخ به نحوی معنادار، وجه عمدۀ روایتمندی است و از این نظر جزو مقولات مورد توجه نو...
  • 10. سیر تحول صور خیال در تفاسیر عرفانی آیۀ محبت (آیۀ 54 سورۀ مائده)

    • عاطفه احمدی (نویسنده مسئول)

    • صفحه 185-202
    زمینه و هدف: هدف این مقاله بررسی سیر تبدیل زبان عبارت به اشارت و کارکرد صورخیال در یکی از آیات قرآنی است که قرنها مجلای بحث و تفسیر و تأویل عارفان و صوفیان بوده است. آیۀ 54 سورۀ مائده آیه ای متضمن معنای بشارت به دوستان خداست. برای بررسی سیر تحول ...
  • 11. بررسی سبک شناسی منظومۀ غنایی «ناظر و منظور» اثر وحشی بافقی

    • معصومه اسدزاده ، فرهاد فلاحت‌خواه (نویسنده مسئول)، نجیبه هنرور

    • صفحه 203-219
    زمینه و هدف: وسیعترین نوع ادبی در شعر فارسی، مربوط به حوزۀ غنایی است و بخش عمدۀ ادبیات غنایی ایران به منظومه های عاشقانه تعلق دارد. در این مقاله به بررسی سبک‌شناسی یکی از این آثار با نام «ناظر و منظور» اثر وحشی بافقی پرداخته میشود. روش مطالعه: ...
  • 12. تحلیل کارکردهای بلاغی و ایدئولوژیک داستان انبیاء در دیوان صائب

    • فاطمه زمانی (نویسنده مسئول)، مژگان میرحسینی

    • صفحه 221-238
    زمینه و هدف: داستانهای دینی و اساطیری مانند قصه خضر، سلیمان، یوسف، عیسی، موسی و غیره به نحو چشمگیری در دیوان غزلیات صائب بکار رفته اند. با توجه به اینکه شاعران و نویسندگان متناسب با مختصات ادبی و اندیشگانی عصر خویش به بازآفرینی دیگر متون میپردازن...
  • 13. معرّفی و سبک شناسی فتح نامۀ صادقی بیگ افشار

    • بهروز مهری ، مسروره مختاری (نویسنده مسئول)، شکراله پورالخاص

    • صفحه 239-262
    زمینه و هدف: مثنوی فتح نامۀ صادقی بیگ افشار(1017-940 م) یکی از آثار حماسی ـ تاریخی است که در دوران صفویه مورد توجّه برخی از مهمترین تاریخ نگاران و تذکره نویسان این عصر قرارگرفته است؛ اما این اثر بسبب اشتهار صادقی در نقّاشی و هنر، در دوران بعد کمتر...
  • 14. بررسی موقعیت «روایت شنو» در آثار جلال آل احمد

    • فرهاد درودگریان (نویسنده مسئول)، مریم ترابی گودرزی

    • صفحه 263-277
    زمینه و هدف: نقش روایت شنو در آفرینش داستان، چنان اساسی است که نبودش مساوی با مرگ جهان داستانی است. در کنار صدای غالب راوی، صدای دیگری که به گوش مخاطب میرسد، صدای روایت شنو است. روایت شنو به چند شکل خودنمایی میکند و یکی از چهار نقش اصلی در روایت ...
  • 15. مأخذشناسی برخی از قصص و تمثیلات خمسۀ حکیم نظامی گنجوی

    • ویدا سلیمی ، ناصر علیزاده خیاط (نویسنده مسئول)، سعیدالله قره بگلو

    • صفحه 279-306
    زمینه و هدف: حکیم نظامی‌گنجوی، بزرگترین داستان‌سرای ایران، در آفرینش شاهکار بی‌بدیل خود وامدار آثار پیشینیان بوده است؛ چنانکه این اثر ارزنده حاصل «ارتباط و تعامل فکری او با خیل کثیری از منابع شفاهی و کتبی و متون تاریخی و داستانی و افسانه و اسطوره»...